Poniżej dodatkowe informacje o rachunku VAT oraz mechanizmie podzielonej płatności.
Mechanizm podzielonej płatności będzie dobrowolny, a to czy będzie wykorzystany do rozliczenia określonej faktury VAT, będzie zależne od nabywcy towarów i usług, który będzie mógł zainicjować płatność MPP podczas zapłaty za fakturę, z wykorzystaniem komunikatu przelewu MPP.
MPP ma zastosowanie tylko i wyłącznie w odniesieniu do płatności dokonywanych począwszy od 1 lipca 2018 r. Liczyć się będzie termin faktycznej zapłaty, a nie termin wystawienia faktury, ani termin płatności, określony w fakturze VAT.
Otwarcie rachunku VAT jest bezpłatne i nie wymaga zawarcia aneksu do umowy rachunku. Dla każdego posiadacza rachunku rozliczeniowego Bank, na mocy ustawy, otworzy rachunek VAT. W przypadku posiadania kilku rachunków rozliczeniowych Ustawa nakazuje otworzyć jeden „zbiorczy” rachunek VAT dla danego posiadacza. Rachunki VAT nie będą otwierane przy rachunkach ROR.
Na wniosek Bank może prowadzić rachunek VAT osobno do każdego rachunku rozliczeniowego. Wniosek taki należy złożyć w placówce Banku obsługującej rachunek bankowy. Wniosek może być złożony w każdym czasie. Bank uruchomi odrębne rachunki VAT w terminie 14 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.
W razie wątpliwości co do funkcjonowania rachunku VAT prosimy o kontakt z przedstawicielem Banku drogą elektroniczną pod adresem:
lub osobiście w placówce Banku.
Mechanizm podzielonej płatności będzie uruchamiany z inicjatywy nabywcy. To nabywca będzie decydował czy chce zapłacić za towar lub usługę w trybie dotychczasowym (cała płatność jedną kwotą na rachunek rozliczeniowy), czy też woli wybrać formę MPP (płatność jednym przelewem, jednak z rozksięgowaniem na kwotę główną /zaksięgowaną na rachunku rozliczeniowym odbiorcy/ i kwotę podatku VAT /zaksięgowaną na rachunku VAT odbiorcy/)
W celu realizacji zapłaty MPP bank będzie udostępniał [od 1 lipca 2018 roku] w ramach bankowości elektronicznej lub w formie papierowej formatki [formularze] polecenia przelewu MPP [komunikat przelewu]. Prawidłowe wykonanie przelewu MPP wymagać będzie wskazania poniższych danych:
MPP ma zastosowanie tylko do faktur VAT z wykazanym podatkiem VAT. Nie może dokonać zapłaty w ramach MPP za faktury dokumentujące czynność zwolnioną z VAT lub ze stawką VAT 0,00 %. Oznacza to, że płatność MPP będzie możliwa, gdy na fakturze będzie uwidoczniona kwota netto oraz kwota podatku VAT, obliczona według stawki obowiązującej dla danej transakcji [z wyłączeniem stawki 0,00 %].
MPP ma zastosowanie tylko do płatności dokonywanych w złotych. Nie jest możliwe dokonanie płatności MPP w walucie obcej. Podatek VAT zawsze musi być na fakturze VAT wykazany w walucie złoty polski.
Wykonanie płatności MPP wymaga wykonania zlecenia płatniczego [przelewu]. Pomimo, że kwota płatności jest podzielona wykonywany jest wyłącznie jeden przelew. Taki przelew będzie automatycznie dzielony na kwotę netto, która będzie księgowana na rachunku rozliczeniowym oraz kwotę podatku VAT, które będzie księgowana na rachunku VAT.
Dysponowanie rachunkiem VAT będzie ograniczone wyłącznie do określonych w ustawie transakcji płatniczych. Z rachunku VAT będzie można dokonać następujących transakcji:
1.Rachunek VAT będzie mógł być uznany kwotą:
2.Z rachunku VAT będzie możliwość wykonania przelewu m.in. tytułem:
Dysponowanie rachunkiem VAT w innych celach, niż przewidzianych w Prawie bankowym, będzie możliwe po uzyskaniu zgody właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Zgoda taka będzie wydawana w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku. Zgoda taka będzie przekazywana przez naczelnika urzędu skarbowego bezpośrednio do banku. Naczelnik będzie mógł odmówić wydania zgody m.in. w przypadku gdy zachodzić będzie uzasadniona obawa, że podatnik nie wykonana zobowiązania podatkowego.
Zasady i terminy informowania o saldzie na rachunku VAT:
Informacje o saldzie rachunku VAT dostępne są na bieżąco w ramach usługi dostępu do bankowości elektronicznej, na wyciagach oraz w placówkach Banku.
Przykład MPP:
Jan Kowalski wystawia FV za sprzedaży materiałów budowlanych. Kwota na fakturze VAT wynosi 100,00 zł netto, a podatek VAT 23,00 zł [według stawki 23,00 %, transakcje o innej stawce podatku również mogą podlegać MPP]. Faktura przekazywana jest elektronicznie do nabywcy [może być także przekazana osobiście albo pocztą, sposób doręczenia nie ma znaczenia dla MPP], który jest przedsiębiorcą [transakcje MPP dotyczą tylko transakcji biznesowych, nie dotyczą sprzedaży na rzecz konsumentów]. Nabywca podejmuje decyzję o zastosowaniu płatności MPP. Wobec czego wybiera w systemie bankowości internetowej komunikat przelewu MPP. Bank pobiera z rachunku VAT nabywcy kwotę 23,00 zł [podatek VAT, o ile na rachunku VAT są takie środki, jak nie ma to pobiera z rachunku VAT tyle ile na nim jest a resztę podatku będzie płacona ze środków z rachunku rozliczeniowego] i przenosi na rachunek rozliczeniowy nabywcy, następnie z rachunku rozliczeniowego wysyła przelew MPP w kwocie 123,00 zł na rachunek odbiorcy [sprzedawcy]. Na rachunku rozliczeniowym sprzedawcy bank rozpoznane przelew MPP i dokonuje sam podziału otrzymanych środków, księgując na rachunku rozliczeniowym sprzedawcy kwotę 100,00 zł, a na rachunku VAT 23,00 zł.